Ułatwienia dostępu

Instytut Nauk o Jakości i Zarządzania Produktem

Zagadnienia na egzamin dyplomowy dla studentów studiów I stopnia

  1. Metody montażu, metody zamienności częściowej
  2. Operacje składające się na procesy bioreaktorowe
  3. Efekty genetycznego doskonalenia roślin
  4. Definicja oraz funkcje etykietowania środowiskowego
  5. Definicja zrównoważonego rozwoju oraz cele Agendy 2030
  6. Charakterystyka obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie
  7. Metody zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie
  8. Czynniki wzrostu gospodarczego w długim okresie czasu
  9. Uwarunkowania decyzji konsumenckich
  10. Proces wprowadzania nowego produktu na rynek
  11. Tworzywa skóropodobne – przykłady, ich wady i zalety
  12. Etapy, funkcje i przykłady procesów wykończeniowych dla wyrobów tekstylnych
  13. Podstawy technologii wyrobów ceramicznych i szklarskich: surowce i etapy produkcji
  14. Sposoby szacowania niepewności pomiarowych
  15. Rozkład jednostajny i normalny
  16. Rola mechanizmu rynkowego w gospodarce
  17. Czynniki i skutki monopolizacji rynku
  18. Zasada działania silnika spalinowego tłokowego czterosuwowego
  19. Pojęcie, istota i funkcje zarządzania
  20. Czynniki wpływające na jakość funkcjonowania organizacji
  21. Klasyfikator celów i jego zastosowanie w organizacji
  22. Charakterystyka systemu produkcyjnego
  23. Podział produktów żywnościowych w zależności od stopnia przetworzenia surowców
  24. Homogenizacja i jej wykorzystanie w produkcji żywności
  25. Procesy utrwalania w przetwórstwie mięsnym
  26. Klasyfikacja procesów obróbki plastycznej
  27. Rachunek kosztów w przedsiębiorstwie produkcyjnym
  28. Rola pakowania w procesie produkcji wyrobów
  29. Charakterystyka technik pakowania towarów z wykorzystaniem nietermicznych metod utrwalania towarów
  30. Porównanie technologii „końca rury” z technologiami „czystszej produkcji”
  31. Wpływ czynników środowiskowych (fizycznych i chemicznych) na inaktywację mikroorganizmów w produkcji
  32. Powietrze jako środek transferu mikroorganizmów w środowisku produkcji
  33. Metody odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych
  34. Technologiczne możliwości zagospodarowania odpadów przemysłowych
  35. Cele wdrażania systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001
  36. Różnice pomiędzy audytem drugiej i trzeciej strony
  37. Pojęcie działalności operacyjnej – podstawowe zasady jej realizacji
  38. Istota zarządzania zasobami ludzkimi i jego znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju organizacji
  39. Ergonomiczne uwarunkowania procesów pracy
  40. Klasyfikacja metod wartościowania pracy
  1. Podstawowe kategorie czynników popytu i podaży
  2. Zachowania konsumenta w świetle koncepcji ograniczonej racjonalności
  3. Pojęcia elastyczności cenowej i dochodowej w wyjaśnianiu decyzji konsumenckich
  4. Klasyfikator celów i jego zastosowanie w organizacji
  5. Metody oznaczania pH i zawartości kwasów w produktach
  6. Materiały naturalne i inżynierskie stosowane w produktach przemysłowych: przykłady i zastosowanie
  7. Kryteria oceny jakości informacji
  8. Źródła i rodzaje zagrożeń mających znaczenie w ocenie bezpieczeństwa produktów nieżywnościowych
  9. Kategorie nowych produktów żywnościowych. Macierz wzrostu produktu – ścieżki kreowania nowości na rynku żywności
  10. Wyjaśnij ideę metody TOPSIS i jej zastosowanie w wyborze najlepszego wariantu produktu. Jak przedstawia się cykl życia produktu w ujęciu marketingowym?
  11. Jakie strategie marketingowe można zastosować w poszczególnych fazach cyklu życia produktu
  12. Pojęcie i fazy rozwoju startupów
  13. Mierniki aktywności innowacyjnej przedsiębiorstwa
  14. Wpływ cyklu koniunkturalnego na produkcyjne i inwestycyjne decyzje przedsiębiorstw
  15. Zasady prowadzenia procesów produkcyjnych
  16. Sposoby szacowania niepewności pomiarowych
  17. Rodzaje benchmarkingu (np. wewnętrzny, konkurencyjny, funkcjonalny)
  18. Zalety i wady stosowania outsourcingu w przedsiębiorstwach
  19. Ergonomiczne uwarunkowania procesów pracy
  20. Cukier i jego zamienniki
  21. Surowce przemysłu owocowo-warzywnego – podział i zastosowanie
  22. Zakres obowiązkowych informacji na produktach żywnościowych
  23. Przyczyny i metody finansowego wspierania innowacyjnych przedsiębiorstw
  24. Mikroorganizmy wskaźnikowe jakości i bezpieczeństwa kosmetyków
  25. Systemy zapewniające jakość i bezpieczeństwo żywności
  26. Przebieg cyklu życia innowacji
  27. Innowacje technologiczne w klasyfikacji rodzajowej innowacji
  28. Obszary innowacyjności w usługach
  29. Bezpieczeństwo żywności – definicja i główne grupy zagrożeń bezpieczeństwa żywności z przykładami
  30. Rola logistyki we wspieraniu innowacji
  31. Innowacje w opakowalnictwie
  32. Proces wprowadzania nowego produktu na rynek – etapy i ich charakterystyka
  33. Proces i etapy zarządzania ryzykiem. Koncepcja neutralna i negatywna ryzyka
  34. Zasady ekoprojektowania
  35. Charakterystyka i znaczenie kodów kreskowych we współczesnej gospodarce
  36. Wymień i scharakteryzuj etapy rozwoju nowego produktu przemysłowego
  37. Rola sztucznej inteligencji w rozwoju nowych produktów przemysłowych
  38. Podaj przykłady produktów wytworzonych przy udziale mikroorganizmów
  39. Zarządzanie ryzykiem w rozwoju nowego produktu żywnościowego
  40. Na czym polega analiza conjoint i w jaki sposób wspiera proces dostosowania produktu do oczekiwań klienta?
  1. Podstawowe kategorie czynników popytu i podaży
  2. Zachowania konsumenta w świetle koncepcji ograniczonej racjonalności
  3. Pojęcia elastyczności cenowej i dochodowej w wyjaśnianiu decyzji konsumenckich
  4. Klasyfikator celów i jego zastosowanie w organizacji
  5. Metody oznaczania pH i zawartości kwasów w produktach
  6. Materiały naturalne i inżynierskie stosowane w produktach przemysłowych: przykłady i zastosowanie
  7. Kryteria oceny jakości informacji
  8. Źródła i rodzaje zagrożeń mających znaczenie w ocenie bezpieczeństwa produktów nieżywnościowych
  9. Tempo rotacji klientów
  10. Przewaga konkurencyjna oparta na zróżnicowaniu jako efekt wdrażania innowacji
  11. Pojęcie i fazy rozwoju startupów
  12. Mierniki aktywności innowacyjnej przedsiębiorstwa
  13. Wpływ cyklu koniunkturalnego na produkcyjne i inwestycyjne decyzje przedsiębiorstw
  14. Zasady prowadzenia procesów produkcyjnych
  15. Sposoby szacowania niepewności pomiarowych
  16. Rodzaje benchmarkingu (np. wewnętrzny, konkurencyjny, funkcjonalny)
  17. Zalety i wady stosowania outsourcingu w przedsiębiorstwach
  18. Ergonomiczne uwarunkowania procesów pracy
  19. Cukier i jego zamienniki
  20. Surowce przemysłu owocowo-warzywnego – podział i zastosowanie
  21. Zastosowania analizy funkcji popytu w podejmowaniu decyzji menadżerskich
  22. Business Angels jako źródło finansowania projektów innowacyjnych
  23. Przyczyny i metody finansowego wspierania innowacyjnych przedsiębiorstw
  24. Mikroorganizmy wskaźnikowe jakości i bezpieczeństwa kosmetyków
  25. Systemy zapewniające jakość i bezpieczeństwo żywności
  26. Przebieg cyklu życia innowacji
  27. Innowacje technologiczne w klasyfikacji rodzajowej innowacji
  28. Obszary innowacyjności w usługach
  29. Rola badań rynku w zarządzaniu produktem
  30. Bezpieczeństwo żywności – definicja i główne grupy zagrożeń bezpieczeństwa żywności z przykładami
  31. Rola logistyki we wspieraniu innowacji
  32. Innowacje w opakowalnictwie
  33. Definicja i główne elementy biznesplanu
  34. Proces wprowadzania nowego produktu na rynek – etapy i ich charakterystyka
  35. Czynniki determinujące atmosferę w obiekcie handlowym
  36. Rola marki z punktu widzenia konsumenta i przedsiębiorstwa
  37. Proces i etapy zarządzania ryzykiem. Koncepcja neutralna i negatywna ryzyka
  38. Etapy Design Thinking
  39. Zasady ekoprojektowania
  40. Źródła finansowania prac rozwojowych i wdrożeniowych w przedsiębiorstwach

Zagadnienia na egzamin dyplomowy dla studentów studiów II stopnia

  1. Specyfika przedsiębiorstwa produkcyjnego
  2. Istota i determinanty zarządzania strategicznego
  3. Otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa. Rynkowy wymiar zarządzania organizacją
  4. Zarządzanie zmianą i ciągłe doskonalenie przedsiębiorstwa
  5. Pojęcie i zastosowanie klasyfikatora celów.
  6. Materialne oraz niematerialne podstawy działalności organizacyjnej (zasoby organizacji)
  7. Kultura organizacyjna jako determinanta działalności biznesowej
  8. Zjawiska wpływające destrukcyjnie lub pozytywnie na zarządzanie zespołem
  9. Istota podejścia procesowego w zarządzaniu współczesną organizacją
  10. Istota i rodzaje benchmarkingu
  11. Wpływ postępu techniczno-technologicznego procesów pracy na umiejętności wykonawców
  12. Hierarchia procesów w organizacji a strategie racjonalizacji
  13. Orientacja biznesowa w zarządzaniu organizacją
  14. Metoda eksperymentu jako narzędzie doskonalenia procesu produkcyjnego
  15. Cykl życia produktu
  16. Produkty nowe a innowacje produktowe
  17. Metody i techniki zarządzania jakością w produkcji
  18. Definicja produktu wybieralnego i przykłady nieżywnościowych produktów należących do tej grupy
  19. Użyteczność i funkcjonalność produktu, definicje i przykłady
  20. Klasyfikacja źródeł finansowania przedsiębiorstwa
  21. Innowacje – definicja, podstawy klasyfikacji, rodzaje
  22. Przywództwo kosztowe jako efekt innowacji przedsiębiorstwa
  23. Źródła finansowania projektów innowacyjnych
  24. Inżynieria materiałowa w produkcji żywności
  25. Żywność genetycznie modyfikowana – cele i metody modyfikacji surowców roślinnych
  26. Charakterystyka Lean Manufacturing oraz narzędzi w nim stosowanych
  27. Nowy produkt – definicja i etapy procesu wprowadzania na rynek
  28. Kaizen jako metoda ciągłego doskonalenia
  29. Znaczenie kultury narodowej w negocjacjach handlowych
  30. Rola komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie negocjowania
  1. Tradycyjne i nowe narzędzia sterowania jakością
  2. Istota podejścia procesowego w zarządzaniu współczesną organizacją
  3. Różnice między organizacją funkcjonalną a organizacja procesową
  4. Charakterystyka normy ISO 22000:2018
  5. Definicja i główne elementy biznesplanu
  6. Analiza opłacalności przedsięwzięcia opisanego w biznesplanie
  7. Charakterystyka analizy SWOT
  8. Koszty projektu i jego rodzaje
  9. Diagram Gantta, charakterystyka, zasady tworzenia
  10. Struktura Podziału Pracy WBS, charakterystyka i rodzaje.
  11. Charakterystyka diagramów sieciowych PERT i CPM, ścieżka krytyczna.
  12. Charakterystyka Metody Wartości Wypracowanej EV
  13. Wskaźniki do monitorowania postępu prac SV, CV, BV
  14. Zasoby w projekcie. Macierz RACI
  15. Definicja projektu oraz rodzaje projektów
  16. Charakterystyka zasady SMART
  17. Zarządzanie wiedzą projektową
  18. Zarządzanie zaopatrzeniem w projektach
  19. Metoda ALPEN
  20. Prawo Parkinsona, prokrastynacja
  21. Charakterystyka Karty Projektu
  22. Uzasadnienie biznesowe projektu
  23. Zarządzanie jakością w projektach, norma ISO 10006
  24. Zintegrowany model dojrzałości organizacyjnej CMMI
  25. Cel i etapy procesu projektowania usługi
  26. Zarządzanie bezpieczeństwem produktów przemysłowych – podstawy prawne i źródła wymagań
  27. Rodzaje zagrożeń i ich wpływ na bezpieczeństwo produktów przemysłowych
  28. Koncepcje zarządzania ryzykiem. Etapy procesu zarządzania ryzykiem
  29. Czynniki determinujące skuteczne zarządzanie zespołem. Cechy skutecznego lidera zespołu
  30. Konflikt w zespole, przyczyny i sposoby rozwiązywania
  1. Zasady funkcjonowania i obszary łańcucha serwisu, łańcucha usuwania, zwinnego łańcucha i zielonego łańcucha dostaw
  2. Modele dystrybucji w ramach struktur międzynarodowego łańcucha dostaw i rola klient w ich tworzeniu
  3. Istota i typy aliansów strategicznych w sferze logistyki
  4. Strategia rozwoju w logistyce przedsiębiorstw międzynarodowych
  5. Znaczenie zarządzania zmianą w kształtowaniu strategii rozwoju biznesu
  6. Przydatność teorii gier w wyborze kierunków rozwoju przedsiębiorstwa
  7. Charakterystyka transportu intermodalnego
  8. Regulacje w zakresie międzynarodowego transportu drogowego towarów
  9. Klasyfikacja metod pomiaru zadowolenia klientów
  10. Metoda SERVQUAL – do czego służy i w jakich obszarach się ją wykorzystuje
  11. Metoda KANO i 5 kategorii jakości
  12. Rola centrum logistycznego w łańcuchu dostaw
  13. Funkcje realizowane przez centra logistyczne
  14. Czynniki strategicznej roli zaopatrzenia
  15. Różnica między metodą indukcyjną i dedukcyjną w analizie ekonomicznej
  16. Warunki porównywalności danych w analizie ekonomicznej
  17. Koszty i przychody różnicowe, koszty zapadłe i koszty utraconych korzyści
  18. Zarządzanie projektami i czynniki wpływające na reorganizację strategii przedsiębiorstw w kierunku zarządzania międzynarodowymi projektami logistycznymi
  19. Cykl Zarządzania Projektem i metodyki stosowane w zarządzaniu międzynarodowymi projektami logistycznymi
  20. Czym jest i co wchodzi w skład koncepcji logistyki 4.0
  21. Możliwości zastosowania rozwiązań logistyki 4.0 w logistyce magazynowej
  22. Technologie logistyczne sprzyjające równoważeniu rozwoju
  23. Kryteria wyboru decyzji optymalnej w warunkach niepewności i ryzyka
  24. Elementy modelu decyzyjnego w optymalizacji decyzji logistycznych
  25. Optymalizacja dostaw w sieciach transportowych
  26. Usługi logistyczne dla e-handlu
  27. Bariery komunikacyjne w zespołach wielokulturowych i sposoby ich minimalizacji
  28. Koncepcja siatki kierowniczej Roberta Blake’a i Jane Mouton
  29. Koncepcja przywództwa sytuacyjnego Hersey’a i Blancharda
  30. Czynniki wzrastającej różnorodności oraz wymiary różnorodności w zarządzaniu międzynarodowym
  1. Klasyfikacja kosztów logistyki według faz przepływu
  2. Rachunek kosztów działań (activity-based costing, ABC)
  3. Znormalizowane systemy i standardy zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchach dostaw
  4. Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka w łańcuchach dostaw.
  5. Zarządzanie magazynem z uwzględnieniem koncepcji Lean Management
  6. Podział i charakterystyka zapasów
  7. Kategorie metod prognozowania
  8. Charakterystyka i jakość usług logistycznych
  9. Podejście procesowe w logistyce
  10. Istota zarządzania produkcją
  11. Charakterystyka Lean Management
  12. Kierunki rozwoju logistyki
  13. Rola i znaczenie komunikacji w adaptacji nowych pracowników do pracy w organizacji
  14. Metody, techniki, narzędzia usprawniające komunikację w organizacji w pracy stacjonarnej
  15. Metody, techniki, narzędzia usprawniające komunikację w organizacji w pracy zdalnej
  16. Różnice między rachunkowością finansową a rachunkowością zarządczą
  17. Istota i podstawowe metody kalkulacji kosztów
  18. Próg rentowności (BEP – break even point)
  19. Istota przepływów zwrotnych w logistyce
  20. Rola usług logistycznych w łańcuchach dostaw
  21. Na czym polega badanie i doskonalenie jakości usług logistycznych?
  22. Pojęcie i funkcje centrów logistycznych
  23. Rodzaje podmiotów świadczących usługi kurierskie
  24. Działania realizowane w poszczególnych etapach operacyjnego procesu zakupowego
  25. Tworzenie mapy procesu
  26. Przebieg analizy FMEA procesu
  27. Metody oceny dostawców
  28. Systemy ERP i CRM.
  29. Zarządzanie łańcuchem dostaw w ujęciu zintegrowanym
  30. Charakterystyka logistyki magazynowania
  1. Wykorzystanie metod instrumentalnych w inżynierii jakości, przykłady
  2. Znaczenie analizy funkcji popytu dla optymalizacji decyzji menedżerskich
  3. Czynniki kształtujące jakość usług (istota usług, cechy usług, strefy jakości)
  4. Metody badania i oceny jakości usług
  5. Metody i narzędzia wykorzystywane w twórczym rozwiązywaniu problemów w organizacji
  6. Mikrobiologiczne wskaźniki jakości żywności w produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego
  7. Możliwości wykorzystania prognozowania mikrobiologicznego w zapewnieniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
  8. Narzędzia zarządzania produktem w rynkowym cykl życia produktu
  9. Metody portfelowe w zarządzaniu produktem
  10. Nieobligatoryjne standardy zapewnienia bezpieczeństwa żywności – omówić wybrany
  11. Reaktywne i proaktywne strategie rozwoju nowych produktów
  12. Znaczenie sztucznej inteligencji i technologii cyfrowych dla rozwoju nowych produktów przemysłowych
  13. Rola konsumentów w rozwoju produktów przemysłowych – wymagania, potrzeby i preferencje różnych grup konsumentów na współczesnym rynku
  14. Design Thinking w rozwoju produktów żywnościowych
  15. Kategorie nowych produktów żywnościowych. Innowacje a cykl życia produktu żywnościowego
  16. Metody porównawcze (np. AHP, WAP) do oceny jakości produktów przemysłowych
  17. Fałszowanie żywności – definiowanie i skala zjawiska
  18. Działania producentów wprowadzający konsumenta w błąd w zakresie autentyczności żywności
  19. Charakterystyka systemu lub standardu, którego wdrożenie i utrzymywanie są obowiązkowe dla producentów opakowań żywności
  20. Systemy i standardy dedykowane przedsiębiorstwom branży opakowań
  21. Czynniki wpływające na dynamikę zmian jakości produktu
  22. Metoda QFD w procesie doskonalenia wyrobu
  23. System Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach (RASFF) i jego rola w zapewnieniu bezpieczeństwa żywności
  24. Identyfikowalność jako element systemu zapewnienia bezpieczeństwa żywności
  25. Dobra Praktyka Higieniczna (GHP) i Dobra Praktyka Produkcyjna (GMP) jako narzędzia zapewnienia bezpieczeństwa żywności
  26. Zarządzanie bezpieczeństwem produktu w wymaganiach normy ISO 45001
  27. Pojęcie produktu bezpiecznego oraz podstawowe źródła wymagań dla produktów przemysłowych
  28. Obowiązki przedsiębiorców w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa produktu
  29. Rodzaje ryzyk w działalności gospodarczej oraz najpopularniejsze standardy zarządzania ryzykiem
  30. Wady i zalety certyfikacji systemu zarządzania jakością
  1. Rola innowacyjności we współczesnym przedsiębiorstwie
  2. Istota marketingowych badań ilościowych i jakościowych – zalety, wady, różnice
  3. Determinanty poprawnego przeprowadzania pogłębionych wywiadów indywidualnych i zogniskowanych wywiadów grupowych
  4. Istota segmentacji rynku i kryteria jej przeprowadzania
  5. Rozumienie nisz rynkowych – możliwości wyodrębniania, potencjał marketingowy i przykłady wykorzystania
  6. Współczesne zmiany w społeczeństwie i mediach determinujące poszukiwanie nowoczesnych form komunikacji z klientami
  7. Przejawy i nośniki product placement, zasady jego skutecznego wykorzystywania
  8. Istota advergamingu i grywalizacji – zasady właściwego stosowania i możliwe obszary wykorzystania w komunikacji marketingowej
  9. Strategie rynkowe dla produktów na poszczególnych etapach cyklu życia 
  10. Proces wyboru produktów żywnościowych
  11. Umiejscowienie analizy dekompozycyjnej w rozwoju nowych produktów żywnościowych
  12. Metody normalizacyjne (np. standaryzacja zmiennej) ułatwiające porównywalność danych oraz interpretację wyników
  13. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne
  14. Podobieństwa i różnice pomiędzy produktem ekologicznym a zrównoważonym
  15. Rola i zadania logistyki dystrybucji w przedsiębiorstwie
  16. Dystrybucja w branży e-commerce: dropshipping i fulfillment
  17. Dystrybucja: selektywna, intensywna i ekskluzywna. Różnice i korzyści dla przedsiębiorstwa
  18. Tradycyjne i nowoczesne produkty probiotyczne
  19. Pojęcie ryzyka i zarządzanie ryzykiem w innowacjach
  20. Wpływ innowacji na ryzyko podmiotu gospodarczego
  21. Kategorie ryzyka w procesach innowacyjnych
  22. Mapowanie ryzyka w procesach innowacyjnych
  23. Uwarunkowania rozwoju innowacji opakowaniowych z punktu widzenia podmiotu gospodarczego
  24. Istota i główne zasady ekoprojektowania
  25. Wskaźniki wykorzystywane w ocenie potencjału innowacyjnego na danym obszarze
  26. Metody angażujące konsumenta do kreowania nowych produktów
  27. Efektywność innowacyjna oraz szacowanie jej poziomu
  28. Specyfika i znaczenie badań o charakterze jakościowym i ilościowym w testowaniu produktów przemysłowych
  29. Funkcje komunikacji w zespole
  30. Ryzyko w projekcie. Z jakimi rodzajami ryzyka związany jest projekt innowacyjny w odróżnieniu od innych typów projektów?