Ułatwienia dostępu

Instytut Nauk o Jakości i Zarządzania Produktem

Zagadnienia na egzamin dyplomowy

Zagadnienia na egzamin dyplomowy

Zagadnienia na egzamin dyplomowy dla studentów studiów I stopnia

  1. Metody montażu, metody zamienności częściowej
  2. Operacje składające się na procesy bioreaktorowe
  3. Efekty genetycznego doskonalenia roślin
  4. Definicja oraz funkcje etykietowania środowiskowego
  5. Definicja zrównoważonego rozwoju oraz cele Agendy 2030
  6. Charakterystyka obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie
  7. Metody zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie
  8. Czynniki wzrostu gospodarczego w długim okresie czasu
  9. Uwarunkowania decyzji konsumenckich
  10. Proces wprowadzania nowego produktu na rynek
  11. Tworzywa skóropodobne – przykłady, ich wady i zalety
  12. Etapy, funkcje i przykłady procesów wykończeniowych dla wyrobów tekstylnych
  13. Podstawy technologii wyrobów ceramicznych i szklarskich: surowce i etapy produkcji
  14. Sposoby szacowania niepewności pomiarowych
  15. Rozkład jednostajny i normalny
  16. Rola mechanizmu rynkowego w gospodarce
  17. Czynniki i skutki monopolizacji rynku
  18. Zasada działania silnika spalinowego tłokowego czterosuwowego
  19. Pojęcie, istota i funkcje zarządzania
  20. Czynniki wpływające na jakość funkcjonowania organizacji
  21. Klasyfikator celów i jego zastosowanie w organizacji
  22. Charakterystyka systemu produkcyjnego
  23. Podział produktów żywnościowych w zależności od stopnia przetworzenia surowców
  24. Homogenizacja i jej wykorzystanie w produkcji żywności
  25. Procesy utrwalania w przetwórstwie mięsnym
  26. Klasyfikacja procesów obróbki plastycznej
  27. Rachunek kosztów w przedsiębiorstwie produkcyjnym
  28. Rola pakowania w procesie produkcji wyrobów
  29. Charakterystyka technik pakowania towarów z wykorzystaniem nietermicznych metod utrwalania towarów
  30. Porównanie technologii „końca rury” z technologiami „czystszej produkcji”
  31. Wpływ czynników środowiskowych (fizycznych i chemicznych) na inaktywację mikroorganizmów w produkcji
  32. Powietrze jako środek transferu mikroorganizmów w środowisku produkcji
  33. Metody odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych
  34. Technologiczne możliwości zagospodarowania odpadów przemysłowych
  35. Cele wdrażania systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001
  36. Różnice pomiędzy audytem drugiej i trzeciej strony
  37. Pojęcie działalności operacyjnej – podstawowe zasady jej realizacji
  38. Istota zarządzania zasobami ludzkimi i jego znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju organizacji
  39. Ergonomiczne uwarunkowania procesów pracy
  40. Klasyfikacja metod wartościowania pracy
  1. Wpływ składu surowcowego wyrobów odzieżowych na ich właściwości użytkowe
  2. Zalety i wady tworzyw polimerowych w aspekcie ich zastosowania
  3. Klasyfikacja wyrobów ceramicznych i ich najważniejsze właściwości
  4. Wyjaśnij różnice pomiędzy analizą sensoryczną a oceną organoleptyczną
  5. Różnice pomiędzy produktami podrabianymi a kopiowanymi oraz przykłady takich produktów przemysłowych.
  6. Zasady wymiarowania rysunku technicznego
  7. Certyfikacja systemu zarządzania jakością
  8. Zasady zarządzania jakością
  9. Podstawowe jednostki SI i ich charakterystyka.
  10. Substraktywne mieszanie barw
  11. Czynniki wzrostu gospodarczego w długim okresie
  12. Współczesne rozumienie jakości
  13. Gospodarcze znaczenie normalizacji
  14. Determinanty funkcjonowania organizacji w XXI wieku
  15. Ocena wyników finansowych przedsiębiorstwa za pomocą wskaźników rentowności
  16. Reguły stosowane w planowaniu obiektów handlowych oraz rozmieszczaniu towarów na półkach sklepowych
  17. Czynniki determinujące atmosferę w obiekcie handlowym i ich znaczenie
  18. Zastosowanie franczyzy w działalności handlowej
  19. Przewaga komparatywna – korzyści z wymiany międzynarodowej
  20. Narzędzia współczesnej polityki handlowej
  21. Funkcje opakowań oraz wymagania im stawiane
  22. Rola przechowalnictwa w zapewnieniu jakości wyrobów
  23. Narażenia w procesie magazynowo-transportowym
  24. Charakterystyka procesów logistycznych.
  25. Wpływ czynników środowiskowych (temperatury, pH, aktywności wody) na wzrost i inaktywację mikroorganizmów w produkcji i przechowywaniu towarów.
  26. Mikrobiologiczne niszczenie materiałów technicznych i żywności (rozpoznawanie i zapobieganie)
  27. Definicja oraz bariery realizacji zrównoważonego rozwoju.
  28. Hierarchia sposobów postępowania z odpadami.
  29. Etapy Design Thinking i ich charakterystyka.
  30. Zasady ekoprojektowania.
  31. Metody badania i oceny jakości żywności
  32. Kawa, herbata – podział, substancje czynne, wpływ na organizm człowieka
  33. Mleczne napoje fermentowane – podział i charakterystyka
  34. Czynniki kształtujące jakość mięsa zwierząt rzeźnych
  35. Rachunek kosztów, jego funkcje, wybrane modele rachunku kosztów
  36. Klasyfikacja metod analizy ilościowej
  37. Wspólna taryfa celna
  38. Procedury stosowane przy wprowadzaniu towarów na obszar celny Unii Europejskiej
  39. Zasadnicze funkcje polityki celnej
  40. Fałszowanie żywności – różnice w definiowaniu zjawiska w dokumentach krajowych i wybranych państw świata
  1. Czynniki kształtujące jakość mięsa
  2. Czynniki wpływające na jakość produktów przemysłowych
  3. Definicja oraz bariery realizacji zrównoważonego rozwoju
  4. Determinanty funkcjonowania organizacji w XXI wieku
  5. Etapy Design Thinking i ich charakterystyka
  6. Funkcje pełnione przez opakowania oraz wymagania stawiane opakowaniom
  7. Hierarchia sposobów postępowania z odpadami
  8. Kawa, herbata – podział, substancje czynne, wpływ na organizm człowieka
  9. Klasyfikacja metod analizy ilościowej
  10. Klasyfikacja wyrobów ceramicznych i ich najważniejsze właściwości
  11. Metody analizy procesów biznesowych i ich charakterystyka
  12. Metody badania i oceny jakości żywności
  13. Mleczne napoje fermentowane – podział i charakterystyka
  14. Narażenia w procesie magazynowo-transportowym
  15. Narzędzia polityki fiskalnej i ich oddziaływanie na procesy gospodarcze
  16. Ocena wyników finansowych przedsiębiorstwa za pomocą wskaźników rentowności
  17. Ogólne reguły wzornicze w projektowaniu opakowań
  18. Podstawowe jednostki SI i ich charakterystyka
  19. Procesy logistyczne i ich charakterystyka
  20. Produkty spożywcze uzyskane na drodze fermentacji
  21. Prognozowanie: rodzaje, metody i zastosowanie
  22. Przesłanki i skutki bezpośredniej regulacji cen przez państwo
  23. Rachunek kosztów, jego funkcje, wybrane modele rachunku kosztów
  24. Reakcje analityczne wykorzystywane w analizie jakościowej
  25. Rodzaje decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwach
  26. Rola marki z punktu widzenia konsumenta i przedsiębiorstwa
  27. Rola mechanizmu rynkowego w gospodarce
  28. Rola przechowalnictwa w zapewnieniu jakości wyrobów
  29. Różnice między sensorycznymi badaniami konsumenckimi a badaniami analitycznymi prowadzonymi przez zespół sensoryczny
  30. Strategie stosowane podczas wprowadzania produktu na rynek
  31. Struktura norm ISO serii 9000
  32. Substraktywne mieszanie barw
  33. Systemy jakości a systemy zarządzania jakością
  34. Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach
  35. Właściwości użytkowe produktów przemysłowych: rodzaje i metody badań
  36. Wpływ marki na postrzeganie produktu przez konsumenta
  37. Współczesne rozumienie jakości
  38. Zasady ekoprojektowania
  39. Zasady wymiarowania rysunku technicznego
  40. Zasady zarządzania jakością
  1. Grzyby pleśniowe (pleśnie i drożdże) – zagrożenia i wykorzystanie w produkcji
  2. Produkty pozyskiwane dzięki aktywności bakterii fermentacji mlekowej
  3. Czynniki środowiskowe wpływające na przeżywalność i aktywność mikroorganizmów
  4. Analiza chemiczna w ocenie jakości produktów
  5. Chemiczne metody utrwalania żywności
  6. Produkty chemiczne powszechnego użytku stosowane w gospodarstwie domowym
  7. Tworzywa sztuczne i syntetyczne oraz ich zastosowanie
  8. Czynniki determinujące jakość towarów nieorganicznych
  9. Korozja metali i metody ochrony przed nią
  10. Naturalne i syntetyczne surowce włókiennicze oraz ich zastosowanie
  11. Czynniki determinujące jakość towarów włókienniczych i skórzanych
  12. Rola analizy sensorycznej w ocenie jakości wyrobów przemysłowych
  13.  Perspektywy realizacji rozwoju zrównoważonego
  14. Metody uzdatniania i dezynfekcji wody
  15. Wymagania stawiane zorganizowanym składowiskom odpadów
  16. Elementy systemu racjonalnej gospodarki odpadami
  17. Zasady zachowania energii
  18. Instrumentalne metody oceny towarów
  19. Nowoczesne rozwiązania w opakowalnictwie
  20. Rola opakowań w gospodarce rynkowej
  21. Wpływ opakowań na środowisko naturalne
  22. Zmiany jakości towarów w czasie ich przechowywania
  23. Istota i definiowanie jakości
  24. Działalność normalizacyjna
  25. Systemowe zarządzanie jakością
  26. Znormalizowane systemy zarządzania
  27. Zasady zarządzania jakością
  28. Rodzina norm ISO serii 9000
  29. Wdrażanie i funkcjonowanie systemów zarządzania jakością
  30. Metody doskonalenia systemów zarządzania jakością
  31. Jakość żywności – pojęcie i zakres znaczeniowy
  32. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności
  33. Zasady systemu HACCP
  34. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach – RASFF
  35. Metody oceny jakości żywności
  36. Zarządzanie reklamacjami wewnętrznymi i od klientów w doskonaleniu organizacji
  37. Zarządzanie ryzykiem w wymaganiach normy ISO 9001
  38. Charakterystyka tradycyjnych narzędzi zarzadzania jakością
  39. Znaczenie audytu w doskonaleniu organizacji
  40. Znaczenie dokumentacji w działaniach operacyjnych organizacji
  1. Podstawowe kategorie czynników popytu i podaży
  2. Zachowania konsumenta w świetle koncepcji ograniczonej racjonalności
  3. Pojęcia elastyczności cenowej i dochodowej w wyjaśnianiu decyzji konsumenckich
  4. Klasyfikator celów i jego zastosowanie w organizacji
  5. Metody oznaczania pH i zawartości kwasów w produktach
  6. Materiały naturalne i inżynierskie stosowane w produktach przemysłowych: przykłady i zastosowanie
  7. Kryteria oceny jakości informacji
  8. Źródła i rodzaje zagrożeń mających znaczenie w ocenie bezpieczeństwa produktów nieżywnościowych
  9. Tempo rotacji klientów
  10. Przewaga konkurencyjna oparta na zróżnicowaniu jako efekt wdrażania innowacji
  11. Pojęcie i fazy rozwoju startupów
  12. Mierniki aktywności innowacyjnej przedsiębiorstwa
  13. Wpływ cyklu koniunkturalnego na produkcyjne i inwestycyjne decyzje przedsiębiorstw
  14. Zasady prowadzenia procesów produkcyjnych
  15. Sposoby szacowania niepewności pomiarowych
  16. Rodzaje benchmarkingu (np. wewnętrzny, konkurencyjny, funkcjonalny)
  17. Zalety i wady stosowania outsourcingu w przedsiębiorstwach
  18. Ergonomiczne uwarunkowania procesów pracy
  19. Cukier i jego zamienniki
  20. Surowce przemysłu owocowo-warzywnego – podział i zastosowanie
  21. Zastosowania analizy funkcji popytu w podejmowaniu decyzji menadżerskich
  22. Business Angels jako źródło finansowania projektów innowacyjnych
  23. Przyczyny i metody finansowego wspierania innowacyjnych przedsiębiorstw
  24. Mikroorganizmy wskaźnikowe jakości i bezpieczeństwa kosmetyków
  25. Systemy zapewniające jakość i bezpieczeństwo żywności
  26. Przebieg cyklu życia innowacji
  27. Innowacje technologiczne w klasyfikacji rodzajowej innowacji
  28. Obszary innowacyjności w usługach
  29. Rola badań rynku w zarządzaniu produktem
  30. Bezpieczeństwo żywności – definicja i główne grupy zagrożeń bezpieczeństwa żywności z przykładami
  31. Rola logistyki we wspieraniu innowacji
  32. Innowacje w opakowalnictwie
  33. Definicja i główne elementy biznesplanu
  34. Proces wprowadzania nowego produktu na rynek – etapy i ich charakterystyka
  35. Czynniki determinujące atmosferę w obiekcie handlowym
  36. Rola marki z punktu widzenia konsumenta i przedsiębiorstwa
  37. Proces i etapy zarządzania ryzykiem. Koncepcja neutralna i negatywna ryzyka
  38. Etapy Design Thinking
  39. Zasady ekoprojektowania
  40. Źródła finansowania prac rozwojowych i wdrożeniowych w przedsiębiorstwach

Zagadnienia na egzamin dyplomowy dla studentów studiów II stopnia

  1. Wykorzystanie elastyczności cenowej popytu w formułowaniu strategii cenowych przedsiębiorstwa
  2. Bariery wejścia i wyjścia na rynkach niedoskonale konkurencyjnych
  3. Znaczenie analizy funkcji popytu dla optymalizacji decyzji menadżerskich
  4. Franczyza w handlu
  5. Funkcje hurtowników w kanałach dystrybucji
  6. Struktury rynkowe w handlu
  7. Zastosowanie alkacymetrii do analizy składników żywności na wybranych przykładach
  8. Miareczkowanie potencjometryczne − zasada oznaczenia, przykłady
  9. Zasada oznaczania kwasów i zasad wieloprotonowych na wybranych przykładach
  10. Analiza izotopowa w badaniu autentyczności wina
  11. Autentyczność żywności. Najczęściej fałszowane produkty spożywcze
  12. Analiza autentyczności czekolad
  13. Nadzór i systemy informowania o produktach niebezpiecznych funkcjonujące na rynku polskim i UE
  14. Rodzaje zagrożeń stwarzanych przez produkty przemysłowe oraz sposób ich analizy w aspekcie oceny bezpieczeństwa produktu
  15. Kryteria oceny bezpieczeństwa produktów przemysłowych
  16. Sposoby szacowania niepewności pomiarowych
  17. Postępowanie przy wyznaczeniu stanu względnego w przypadku jakościowych czynników niemierzalnych/mierzalnych
  18. Metody oceny jakości żywności
  19. Czynniki determinujące jakość żywności w sferach przedprodukcyjnej, produkcyjnej i poprodukcyjnej
  20. Rola dodatków do żywności w zapewnieniu jakości produktów spożywczych
  21. Zadania logistyki dystrybucji
  22. Wady i zalety bezpośrednich i pośrednich kanałów dystrybucji
  23. Strategie dystrybucji towarów
  24. Modele dystrybucji towarów w e-handlu
  25. Prognozowanie mikrobiologiczne jako narzędzie w modelowaniu jakości żywności
  26. Człowiek jako źródło skażenia mikrobiologicznego produktów
  27. Wpływ warunków sanitarno-higienicznych środowiska produkcji na jakość żywności i kosmetyków
  28. Wpływ warunków chłodniczych na trwałość i stan mikrobiologiczny produktów
  29. Formy ochrony zabytków funkcjonujące w polskim porządku prawnym­­­­
  30. Wywóz zabytków z Polski za granicę, rodzaje wywozów i pozwoleń oraz organy wydające pozwolenia
  31. Prawo własności intelektualnej – rola we współczesnej i nowoczesnej gospodarce
  32. Organy celne egzekwujące prawa własności intelektualnej na granicach Unii Europejskiej – podejmowane działania oraz zasady współpracy z właścicielami praw
  33. Znaki towarowe i prawa ochronne – możliwości rejestracji, zasady ochrony i formy naruszeń
  34. Ogólne zasady prowadzenia postępowania celnego i podatkowego
  35. Przepisy prawa regulujące postępowanie w sprawie celnej i podatkowej – różnice i podobieństwa w trybach postępowań
  36. Odprawa czasowa jako procedura specjalna – zasady i przypadki zastosowania
  37. System zwolnień celnych stosowany w Unii Europejskiej
  38. Wprowadzenie towarów na obszar celny UE oraz regulowanie ich sytuacji
  39. Czynniki determinujące dobór systemu pakowania produktów
  40. Systemy pakowania w mieszaninie gazów
  41. Obligatoryjne i fakultatywne systemy/standardy zarządzania bezpieczeństwem żywności
  42. Istota i cele zintegrowanej polityki produktowej
  43. Koncepcja środowiskowego cyklu życia produktu
  44. Rola opakowania produktu w komunikacji rynkowej
  45. Obligatoryjne informacje na opakowaniach żywności
  1. Analiza marginalna jako narzędzie optymalizacji działalności gospodarczej przedsiębiorstw
  2. Istota i skutki dyskryminacji cenowej
  3. Znaczenie analizy funkcji popytu dla zarządzania przedsiębiorstwem transportowym
  4. Ogólne zasady prowadzenia postępowania celnego i podatkowego.
  5. Biorący udział w postępowaniu celnym i podatkowym – prawa i obowiązki
  6. Przepisy prawa regulujące postępowanie w sprawie celnej i podatkowej – różnice i podobieństwa w trybach postepowań
  7. Cechy infrastruktury transportowej
  8. Leasing operacyjny środków transportu
  9. Narzędzia zarządzania płynnością przedsiębiorstwa transportowego
  10. Rodzaje ubezpieczeń w transporcie drogowym
  11. Podatki w transporcie drogowym
  12. System poboru opłat za przejazd po drogach krajowych (viaTOLL)
  13. Organy uprawnione do kontroli transportu drogowego
  14. Uprawnienia kierowców – prawo jazdy
  15. Uprawnienia kierowców – badania lekarskie
  16. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
  17. Zasady podejmowania i wykonywania krajowego transportu drogowego
  18. Normy dotyczące czasu pracy kierowców
  19. Charakterystyka działania tachografów
  20. Zasady dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego
  21. Okresy przechowywania dokumentacji przedsiębiorstwa transportowego
  22. Charakterystyka listu przewozowego
  23. Charakterystyka dokumentu zlecenia spedycyjnego
  24. Charakterystyka dokumentu instrukcja wysyłkowa
  25. Charakterystyka elektronicznej wymiany danych EDI
  26. Zalety stosowania sytemu elektronicznej wymiany danych EDI
  27. Charakterystyka transportu intermodalnego
  28. Rola i znaczenie kontenerów transportowych
  29. Znaczenie i charakterystyka terminali intermodalnych
  30. Ograniczenia wymiarów i masy pojazdów samochodowych w transporcie
  31. Przewóz ładunków ponadgabarytowych
  32. Podstawowe kategorie i typy pojazdów samochodowych
  33. Charakterystyka urządzeń załadowczo-wyładowczych
  34. Klasyfikacja i rodzaje centrów logistycznych
  35. Rola i znaczenie centrów logistycznych w łańcuchach dostaw
  36. Zadania centrów logistycznych w ramach rozwoju koncepcji zrównoważonych łańcuchów dostaw
  37. Rola i funkcje opakowań transportowych
  38. Metody oceny opakowań transportowych
  39. Znakowanie opakowań transportowych
  40. Cel stosowania przepisów ADR
  41. Wymagania dla opakowań przeznaczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych
  42. Akty prawne regulujące przewóz towarów niebezpiecznych różnymi środkami transportu
  43. Zakres regulacji i stosowania konwencji CMR
  44. Zasady stosowania reguł INCOTERMS
  45. Charakterystyka etapów w procesie spedycyjnym
  1. Rola i zadania menedżera produktu we współczesnej firmie
  2. Istota i cele zintegrowanej polityki produktowej
  3. Zasady i instrumenty wdrażania zintegrowanej polityki produktowej
  4. Obszary zastosowania środowiskowej oceny cyklu życia produktów
  5. Źródła i zakres wymagań dotyczących ogólnego bezpieczeństwa produktów przemysłowych
  6. Rodzaje zagrożeń stwarzanych przez produkty przemysłowe oraz sposób ich analizy w aspekcie oceny bezpieczeństwa produktu
  7. Modele kosztów jakości
  8. Optymalizacja kosztów jakości
  9. Na czym polega relatywizacja częściowa/ pełna?
  10. Postępowanie przy wyznaczeniu stanu względnego w przypadku jakościowych czynników niemierzalnych/mierzalnych
  11. Czynniki determinujące jakość żywności w sferach przedprodukcyjnej, produkcyjnej i poprodukcyjnej
  12. Rola dodatków do żywności w zapewnieniu jakości produktów spożywczych
  13. Aspekty sanitarno-higieniczne w produkcji żywności i kosmetyków
  14. Konwencjonalne i alternatywne metody zabezpieczanie produktów żywnościowych przed mikrobiologicznym psuciem
  15. Prognozowanie mikrobiologiczne w systemach zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
  16. Systemy pakowania jako element opakowalnictwa towarów
  17. Charakterystyka i znaczenie opakowań aktywnych i inteligentnych
  18. Prawa konsumenta w ujęciu społecznej odpowiedzialności
  19. Bezpieczeństwo opakowań
  20. Opakowania zrównoważone
  21. Klasyfikacja nowych produktów żywnościowych
  22. Rola konsumenta w rozwoju produktu
  23. Potrzeby współczesnych konsumentów i determinanty wyboru żywności
  24. Strategia błękitnego oceanu w rozwoju produktu żywnościowego
  25. Czynniki sukcesu nowego produktu żywnościowego
  26. Różnice pomiędzy ISO 9001 i IATF 16949
  27. Elementy wspólne wymagań systemu zarządzania jakością (ISO 9001) i systemu zarządzania środowiskowego (ISO 14001)
  28. Cykl życia produktu
  29. Produkty nowe a innowacje produktowe
  30. Obligatoryjne i fakultatywne systemy/standardy zarządzania bezpieczeństwem żywności
  1. Specyfika przedsiębiorstwa produkcyjnego
  2. Istota i determinanty zarządzania strategicznego
  3. Otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa. Rynkowy wymiar zarządzania organizacją
  4. Zarządzanie zmianą i ciągłe doskonalenie przedsiębiorstwa
  5. Pojęcie i zastosowanie klasyfikatora celów.
  6. Kluczowe determinanty funkcjonowania organizacji w XXI wieku
  7. Materialne oraz niematerialne podstawy działalności organizacyjnej (zasoby organizacji)
  8. Kultura organizacyjna jako determinanta działalności biznesowej
  9. Zjawiska wpływające destrukcyjnie lub pozytywnie na zarządzanie zespołem
  10. Konflikt w zespole, jego przyczyny i sposoby rozwiązywania
  11. Istota podejścia procesowego w zarządzaniu współczesną organizacją
  12. Różnice między organizacją funkcjonalną a organizacja procesową
  13. Rewolucyjne a ewolucyjne podejście do usprawniania procesów
  14. Istota i rodzaje benchmarkingu
  15. Wpływ postępu techniczno-technologicznego procesów pracy na umiejętności wykonawców
  16. Hierarchia procesów w organizacji a strategie racjonalizacji
  17. Kryteria efektywności w podejściu procesowym
  18. Orientacja biznesowa w zarządzaniu organizacją
  19. Metoda eksperymentu jako narzędzie doskonalenia procesu produkcyjnego
  20. Koncepcja poziomów produktu
  21. Cykl życia produktu
  22. Produkty nowe a innowacje produktowe
  23. Metody i techniki zarządzania jakością w produkcji
  24. Tradycyjne i nowe narzędzia sterowania jakością
  25. Statystyczne sterowanie procesem SPC
  26. Definicja produktu wybieralnego i przykłady nieżywnościowych produktów należących do tej grupy
  27. Użyteczność i funkcjonalność produktu, definicje i przykłady
  28. Egzogeniczne i endogeniczne źródła innowacji wg Druckera
  29. Mechanizm tzw. dźwigni finansowej
  30. Klasyfikacja źródeł finansowania przedsiębiorstwa
  31. Wskaźniki rentowności przedsiębiorstwa
  32. Innowacje – definicja, podstawy klasyfikacji, rodzaje
  33. Przywództwo kosztowe jako efekt innowacji przedsiębiorstwa
  34. Źródła finansowania projektów innowacyjnych
  35. Pojecie i istota procesów innowacyjnych
  36. Inżynieria materiałowa w produkcji żywności
  37. Żywność genetycznie modyfikowana – cele i metody modyfikacji surowców roślinnych
  38. Nowe źródła żywności
  39. Charakterystyka Lean Manufacturing oraz narzędzi w nim stosowanych
  40. 3M = Muda, Mura, Muri
  41. Kaizen jako metoda ciągłego doskonalenia
  42. Cechy charakteryzujące rzeczowy styl negocjowania
  43. Znaczenie kultury narodowej w negocjacjach handlowych
  44. Rola komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie negocjowania
  45. Nowy produkt – definicja i etapy procesu wprowadzania na rynek
  1. Tradycyjne i nowe narzędzia sterowania jakością
  2. Statystyczne sterowanie procesem SPC
  3. Istota podejścia procesowego w zarządzaniu współczesną organizacją
  4. Różnice między organizacją funkcjonalną a organizacja procesową
  5. Rewolucyjne a ewolucyjne podejście do usprawniania procesów
  6. Istota i rodzaje benchmarkingu
  7. Charakterystyka normy ISO 22000:2018
  8. Etapy wdrażania systemu HACCP
  9. Definicja i główne elementy biznesplanu
  10. Analiza opłacalności przedsięwzięcia opisanego w biznesplanie.
  11. Charakterystyka analizy SWOT
  12. Koszty projektu i jego rodzaje
  13. Planowanie i sterowanie produkcją
  14. Narzędzia sterowania przepływem surowców i materiałów w logistyce produkcji
  15. Diagram Gantta, charakterystyka, zasady tworzenia
  16. Struktura Podziału Pracy WBS, charakterystyka i rodzaje.
  17. Charakterystyka diagramów sieciowych PERT i CPM, ścieżka krytyczna.
  18. Charakterystyka Metody Wartości Wypracowanej EV
  19. Wskaźniki do monitorowania postępu prac SV, CV, BV
  20. Wskaźniki prognozowania dalszych kosztów oraz postępu prac EAC, ETTC.
  21. Zasoby w projekcie. Macierz RACI
  22. Definicja projektu oraz rodzaje projektów
  23. Charakterystyka zasady SMART
  24. Charakterystyka programów operacyjnych
  25. Charakterystyka polityki spójności i jej instrumenty finansowe
  26. Zarządzanie wiedzą projektową
  27. Zarządzanie zaopatrzeniem w projektach
  28. Macierz Eisenhowera
  29. Metoda ALPEN
  30. Prawo Parkinsona, prokrastynacja
  31. Prawo wyczucia czasu Maxwella
  32. Charakterystyka Karty Projektu
  33. Uzasadnienie biznesowe projektu
  34. Zarządzanie jakością w projektach, norma ISO 10006
  35. Zintegrowany model dojrzałości organizacyjnej CMMI
  36. Strategie zarządzania personelem w przedsiębiorstwach usługowych
  37. Cel i etapy procesu projektowania usługi
  38. Narzędzia wykorzystywane w projektach usługowych
  39. Zarządzanie bezpieczeństwem produktów przemysłowych – podstawy prawne i źródła wymagań
  40. Rodzaje zagrożeń i ich wpływ na bezpieczeństwo produktów przemysłowych
  41. Koncepcje zarządzania ryzykiem. Etapy procesu zarządzania ryzykiem
  42. Czynniki determinujące skuteczne zarządzanie zespołem. Cechy skutecznego lidera zespołu
  43. Role zespołowe. Role istotne z punktu widzenia zarządzania zespołem.
  44. Konflikt w zespole, przyczyny i sposoby rozwiązywania
  45. Fotografia czasu pracy. Chronometraż
  1. Integracja i struktura podmiotowa w łańcuchu dostaw. Kim jest lider w międzynarodowym łańcuchu dostaw?
  2. Zasady funkcjonowania i obszary łańcucha serwisu, łańcucha usuwania, zwinnego łańcucha i zielonego łańcucha dostaw
  3. Modele dystrybucji w ramach struktur międzynarodowego łańcucha dostaw i rola klient w ich tworzeniu
  4. Czynniki wpływające na prawdopodobieństwo nowych wejść do sektora logistycznego
  5. Istota i typy aliansów strategicznych w sferze logistyki
  6. Efekt doświadczenia i jego wpływ na decyzje strategiczne
  7. Strategia rozwoju w logistyce przedsiębiorstw międzynarodowych
  8. Znaczenie zarządzania zmianą w kształtowaniu strategii rozwoju biznesu
  9. Przydatność teorii gier w wyborze kierunków rozwoju przedsiębiorstwa
  10. Charakterystyka transportu intermodalnego
  11. Rola kontenerów w transporcie intermodalnym
  12. Regulacje w zakresie międzynarodowego transportu drogowego towarów
  13. Klasyfikacja metod pomiaru zadowolenia klientów
  14. Metoda SERVQUAL – do czego służy i w jakich obszarach się ją wykorzystuje
  15. Metoda KANO i 5 kategorii jakości
  16. Rola centrum logistycznego w łańcuchu dostaw
  17. Modele inicjowania budowy centrów logistycznych
  18. Funkcje realizowane przez centra logistyczne
  19. Czynniki strategicznej roli zaopatrzenia
  20. Ryzyko w procesie zakupu
  21. Różnica między metodą indukcyjną i dedukcyjną w analizie ekonomicznej
  22. Warunki porównywalności danych w analizie ekonomicznej
  23. Koszty i przychody różnicowe, koszty zapadłe i koszty utraconych korzyści
  24. Zarządzanie projektami i czynniki wpływające na reorganizację strategii przedsiębiorstw w kierunku zarządzania międzynarodowymi projektami logistycznymi
  25. Cykl Zarządzania Projektem i metodyki stosowane w zarządzaniu międzynarodowymi projektami logistycznymi
  26. Rodzaje struktur organizacji zespołu w projektach logistycznych. Lider projektu i jego rola w zarządzaniu zespołem
  27. Czym jest i co wchodzi w skład koncepcji logistyki 4.0
  28. Zastosowanie logistyki 4.0 w łańcuchach dostaw. Proszę podać przykłady
  29. Możliwości zastosowania rozwiązań logistyki 4.0 w logistyce magazynowej
  30. Cel zrównoważonego transportu na podstawie Białej Księgi
  31. Technologie logistyczne sprzyjające równoważeniu rozwoju
  32. Zasady ekoprojektowania
  33. Kryteria wyboru decyzji optymalnej w warunkach niepewności i ryzyka
  34. Elementy modelu decyzyjnego w optymalizacji decyzji logistycznych
  35. Optymalizacja dostaw w sieciach transportowych
  36. Formy prowadzenia handlu elektronicznego
  37. Usługi logistyczne dla e-handlu
  38. Wymagania prawne w zakresie usług kurierskich i pocztowych realizowanych dla e-commerce
  39. Model kultury jako góry lodowej – charakterystyka, przykłady
  40. Wymiary kultury – charakterystyka wybranego modelu kultury
  41. Bariery komunikacyjne w zespołach wielokulturowych i sposoby ich minimalizacji
  42. Strategie radzenia sobie w z problemami pojawiającymi się w zespołach wielokulturowych
  43. Koncepcja siatki kierowniczej Roberta Blake’a i Jane Mouton
  44. Koncepcja przywództwa sytuacyjnego Hersey’a i Blancharda
  45. Czynniki wzrastającej różnorodności oraz wymiary różnorodności w zarządzaniu międzynarodowym
  1. Klasyfikacja kosztów logistyki według faz przepływu
  2. Ewidencja kosztów w układzie rodzajowym
  3. Rachunek kosztów działań (activity-based costing, ABC)
  4. Znormalizowane systemy i standardy zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchach dostaw
  5. Elementy znormalizowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem zgodnego z normą ISO 28000
  6. Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka w łańcuchach dostaw.
  7. Magazyn i jego rola oraz realizowane funkcje
  8. Globalne identyfikatory GS1 w branży logistycznej z uwzględnieniem obszarów działań magazynowych
  9. Zarządzanie magazynem z uwzględnieniem koncepcji Lean Management
  10. Podział i charakterystyka zapasów
  11. Kategorie metod prognozowania
  12. Charakterystyka systemów sterowania zapasami
  13. Charakterystyka i jakość usług logistycznych
  14. Podejście procesowe w logistyce
  15. Znormalizowane systemy zarządzania wdrażane w przedsiębiorstwach logistycznych (rodzaje i uzasadnienie swobodnego ich wdrażania)
  16. Istota zarządzania produkcją
  17. Charakterystyka Lean Management
  18. Kierunki rozwoju logistyki
  19. Bariery i trudności w komunikacji w organizacji w pracy stacjonarnej, sposoby ich minimalizacji
  20. Bariery i trudności w komunikacji w organizacji w pracy zdalnej, sposoby ich minimalizacji
  21. Rola i znaczenie komunikacji w adaptacji nowych pracowników do pracy w organizacji
  22. Metody, techniki, narzędzia usprawniające komunikację w organizacji w pracy stacjonarnej
  23. Metody, techniki, narzędzia usprawniające komunikację w organizacji w pracy zdalnej
  24. Różnice między rachunkowością finansową a rachunkowością zarządczą
  25. Istota i podstawowe metody kalkulacji kosztów
  26. Próg rentowności (BEP – break even point)
  27. Istota przepływów zwrotnych w logistyce
  28. Istota ekologistyki i poziomy jej wdrażania
  29. Parametry i funkcje logistycznego modelu zagospodarowania odpadów
  30. Rola usług logistycznych w łańcuchach dostaw
  31. Rodzaje usług logistycznych
  32. Na czym polega badanie i doskonalenie jakości usług logistycznych?
  33. Trendy w usługach transportowych
  34. Pojęcie i funkcje centrów logistycznych
  35. Rodzaje podmiotów świadczących usługi kurierskie
  36. Działania realizowane w poszczególnych etapach operacyjnego procesu zakupowego
  37. Tworzenie mapy procesu
  38. Przebieg analizy FMEA procesu
  39. Procedura wyboru dostawcy
  40. Metody oceny dostawców
  41. Kryteria oceny dostawców
  42. Systemy ERP i CRM.
  43. Zarządzanie łańcuchem dostaw w ujęciu zintegrowanym
  44. Zastosowanie aplikacji MS Excel w obszarze logistyki
  45. Charakterystyka logistyki magazynowania